NORDSTAS HISTORIA

Nordstarvarvet drivs sedan 1920 av familjen Lindkvist från Karleby i Finland. Den grundläggande tanken bakom Linex Boat Oy, som Nordstarvarvet heter, är klassisk Österbottnisk kvalitet kombinerat med modern produktion och design.

Sivert Lindkvist startade familjens båtbyggartradition med att tillverka fiske- och arbetsbåtar i trä redan på 1920-talet. När hans söner Rude och Sven gick med i familjeföretaget började de även bygga fritidsbåtar i glasfiber. I dag drivs verksamheten av Rudes son, Olli Lindkvist – en båtbyggare i tredje generationen.

Sivert och Rude Lindkvist

 

STÄNDIG UTVECKLING

Familjen Lindkvist har genom åren byggt över 4000 glasfiberbåtar i storlekar från 6 - 15 m, däribland fritidsbåtar, arbetsbåtar, polisbåtar samt livbåtar. Dagens modellprogram av Nordstar-båtar bygger på all den kunskap som familjen ackumulerat under åren.

Nordstars moderna varvslokaler kombinerat med den senaste produktionstekniken och en hantverksskicklig personalstyrka gör Nordstar till en komfortabel och gedigen båt för de mest krävande båtägarna.

TRADITION AV BÅTBYGGANDE

Karleby har, I likhet med de andra svenskspråkiga delarna av Österbotten, varit ett centrum för båtbyggande i århundranden. Här har sjövägen alltid varit den naturliga förbindelsen med omvärlden. Bönderna transporterade sina grödor till Stockholm i enkla segelbåtar och förhoppningsfulla unga män sökte lyckan på världshaven som matroser på skonare och fregatter.

Österbottens skärgård på 1920-talet

Människorna längs den finska kusten har lärt sig att samexistera med havet. Många fiskare byggde sina egna båtar och i takt med att deras kunskap utvecklades växte även deras rykte som goda båtbyggare.

Precis det var fallet med Sivert Lindkvist som hade ett rykte om sig som en skicklig konstruktör och båtbyggare. Han fick förfrågningar om att bygga båtar till andra fiskare och med tiden blev det en verksamhet i sig.

 

SIVERTS ARV OCH EN KÄNSLA FÖR FART

Rude, Siverts son, ärvde sin fars kunskaper i båtbyggande men hade även en längtan efter fart. Han var tidigt intresserad av båtracing och det påverkade även de båtar han byggde.

Rude Lindkvist i sin ungdom

När man ser en gammal träsnipa och hör Olympiamotorns karaktäristiska ljud väcks minnena från forna dagar till liv. “Att man fortfarande kan se de här båtarna som byggdes 40 och 50-talen är ett bevis på hur välbyggda och väl de tas om hand här” säger Olli Lindkvist, VD på Linex Boat Oy i dag och Rudes son.

Olli började bygga båtar när plasten gjort sitt intåg på marknaden. Kanske kommer kommande generationer Lindkvistare se tillbaka på dagens Nordstarbåtar med samma nostalgi och tidigare generationer gjort.

TIDSLINJE

1920 Sivert Lindkvist börjar bygga träbåtar i centrala Österbotten.

1947 Siverts son Rude går med i familjeföretaget. Man börjar bygga större arbetsbåtar.

1959 Rudes racingbåt gör för tiden otroliga 55 knop.

1968 Rude producerar den första övernattningsbara daycruisern som gör över 40 knop. Rudes son Olli hjälper till med byggandet.

1984 Den första Sea Starbåten produceras - Sea Star 660 DC Cabin. Olli går med i företaget.

1992 Företaget börjar producera Waterman livbåtar.

1998 Linex Boat börjar utveckla den första Nordstarbåten. 

2000 Nordstar ser dagens ljus för första gången när Nordstar 23 har världspremiär – Den första båten säljs i Sverige.

2003 Nya modeller tillkommer: Nordstar 24, 26, 28 and 31. Simon, Ollis son, böjar i företaget som andrekapten på provturer och medverkar på mässor.

2008 Nya modeller tillkommer: Nordstar 32, 34, 37 and 40. Olli väljs till Finlands främsta företagsledare. 

2010 Simon börjar arbeta som båtdesigner.

2014 Simon blir delägare i bolaget. De första Nordstarmodellerna med utombordare lanseras.

2016 Världspremiär för Nordstar 49 SCY.

2018 Nyheten Nordstar 42 lanseras

OCH RESAN FORTSÄTTER…